ÚdajnÄ› je fáze Web 2.0. ve vývoji nÄ›co jako revoluce v podnikánà a v poÄÃtaÄovém průmyslu jako takovém. DÅ™Ãve jsme web chápali jako pevnou vÄ›c, ale nynà se web vnÃmá již jako platforma, která má svá pravidla. Pokud porozumÃte pravidlům, dostanete se k úspÄ›chu právÄ› i v této vÄ›ci.
Jako klÃÄové pravidlo je uvedeno tvoÅ™enà aplikacÃ, které jsou založeny na tom, že využÃvajà sÃÅ¥ových efektů a zlepÅ¡ujà se právÄ› s pÅ™ibývajÃcÃm poÄtem uživatelů. TÃm se zvyÅ¡uje hodnota tak zvané kolektivnà inteligence.
DalÅ¡Ãm způsobem, jak si pÅ™iblÞit, co je Web 2.0. je to, že projekty ve Web 2.0. splňujà to, že majà množinu klÃÄových slov, která jsou mezi sebou vzájemnÄ› provázána.
Některé charakteristiky jsou typické právě pro tuto fázi vývoje webu:
·        samotný uživatel je vtažen do tvorby obsahu
·        decentralizace autorit (vzniká uživateli garantovaný obsah)
·        otevřená komunikace
·        sdÃlenà informacÃ
·        webové stránky se mÄ›nà na zdroje obsahujÃcà informace a funkcionalitu
·        lépe organizovaný, tÅ™ÃdÄ›ný a prolinkovaný obsah
·        lepšà struktura
Pro srovnánà si nynà ukážeme nÄ›které rozdÃly mezi Web 1.0. a Web 2.0. v na nÄ›jaké praktické ukázce.
1.      Web 1.0. a Double Click
Toto je reklamnà služba, která na webové stránky umisťuje pouze bannerové reklamy
2.      Web 2.0 a Google AdSense
A toto je nová generace reklamnà služby, která umisÅ¥uje texty, obrázky, videa a dalÅ¡Ã mediálnà reklamy, pÅ™iÄemž ty jsou cÃlené na nejen na obsah webových stránek, ale také na jejich uživatele.
Â
Které technologie jsou tedy charakteristické pro Web 2.0.?
Mezi ty nejznámÄ›jÅ¡Ã samozÅ™ejmÄ› patřà sociálnà sÃtÄ›, jako je Facebook, Twitter a tÅ™eba My space. SamozÅ™ejmÄ› také sem můžeme zaÅ™adit poskytovatele blogů, respektive blogy na Blog.cz nebo Webnode. Mezi velmi známé samozÅ™ejmÄ› zaÅ™adÃme i tÅ™eba YouTube, na kterém si nejlépe umÃme asi pÅ™edstavit, co konkrétnÄ› se myslà tÃm Web 2.0.
I pÅ™es vÅ¡echny výhody nové vývojové fáze na poli webu je nutné si Å™Ãct, že tyto modernà verze také nesou jistá rizika. AÅ¥ už je to bezpeÄnostnà riziko, kdy uživatel vlastnÄ› může nahrát obsah s malwarem, aby provedl nÄ›jakou dalÅ¡Ã Å¡kodlivou operaci nebo to je vtisknutà neplaceného antiviru na webovou stránku, který mÃsto ochrany pak viry naÄÃtá a nahraje tak Å¡kodlivé kódy s keyloggerem. Pro pÅ™edstavu je to software, dÃky kterému má daný útoÄnÃk pÅ™esný pÅ™ehled o stisknutých klávesách na vaÅ¡em poÄÃtaÄi a tÃm se dostává k informacÃm nejen o emailech a dalÅ¡Ãch úÄtech na sociálnÃch sÃtÃch, ale také informacÃch o kreditnÃch kartách, heslech do internetového bankovnictvà a podobnÄ›.